Homoseksualitet i fodbold
Jeg skal indrømme, at ugens blog har været på tegnebrættet i noget tid. Jeg har skrevet flere versioner og har haft mange diskussioner med mange mennesker om emnet. Ikke mindst min kæreste Missé.
Missé er model og har i mange år færdedes i modebranchen, der som mange sikkert ved er ekstremt fordomsfrit, hvad angår seksualitet. Mange af hendes venner er homoseksuelle, og hun har et ekstremt liberalt syn på problematikken. Jeg har aldrig selv haft en homoseksuel ven, så på den måde har jeg ikke haft det inde på livet.
Homoseksuelle i fodbold er et tabubelagt emne, vi fodboldspillere helst ikke vil have noget at gøre med. Miljøet er hårdt både på banen, blandt spillerne og på tribunerne blandt tilskuerne. Mekanismerne er grundlæggende primitive, og formen kommer sig ofte til udtryk igennem en klassisk stereotyp forestilling om en rigtig mand som modig, stærk, aggressiv og loyal. Ikke ligefrem et billede en fodboldfan vil associere med homofile.
Mandag aften i den forgangne uge var vi med landsholdet til TV2 og DBU's store fodboldgalla. Den første 'presenter' på scenen var Lars Hjortshøj, som ikke uden humor berørte den homofobi, der svæver som en usynlig sky af forurening over international topidræt. Noget folk måske så på tv fredag aften.
Ifølge en Gallup-undersøgelse fra 1997 føler 12 procent af danske mænd sig homoseksuelle. En ganske skærende kontrast til det faktum, at der ud af Spillerforeningens ca. 1000 medlemmer er nul erklærede homoseksuelle. Spillerforeningen selv forklarer tallene med en frivillig udslusning af unge homoseksuelle, der ikke kan personificere sig med den verden, fodbold er bygget op omkring samt frygten for at stå frem og springe ud.
Som fodboldspiller tror jeg først og fremmest, en homoseksuel kollega vil frygte modtagelsen blandt fans. Mit generelle indtryk er, at spillerne vil acceptere en homoseksuel uden større problemer. De fleste kommer med en kæk bemærkning i retning af 'så længe de ikke går i bad samtidig med mig', men mon ikke det stille ville gå i sig selv.
Problemet ligger for mig at se i, at mange fodboldfans fortsat fremstår som en niche fra fordomstid med en tolerance, der ikke fortjener sammenligning med det moderne samfunds udvikling de sidste årtier. Mens resten af verden er blevet mere liberaliseret, civiliseret og mindre fordomsfuld står fodboldverdenen fortsat tilbage som et levn fra fortiden, hvad angår tolerance.
I et nyligt publiceret studie fra 'British Journal of Sociology' viser en anonym online undersøgelse, at 93 procent af fodboldfans vil støtte homoseksuelle fodboldspillere. For mig personligt et højst overraskende resultat, der skaber et helt andet billede, end det jeg havde forventet. Omvendt synes jeg heller ikke, at det giver grund til jubelidioti, da mekanismerne i fankultur er mere komplicerede end som så.
Eksempelvis er det, som alle ved, meget almindeligt, at et fodboldholds supportere bekriger modstanderens fans og spillere. En erklæret homoseksuel fremstår således som et naturligt offer for psykisk terror, så længe homofobi ikke er almindeligt accepteret som en forbrydelse på linje med racisme.
DBU oplever i øjeblikket et stort pres fra pro-homoseksuelle kanaler for at få dem til at køre kampagner, der skal få skabs-homoseksuelle til at springe ud i fodbold. Jeg forstår godt, at pro-homoseksuelle er enormt interesserede i at få homoseksuelle til at blive accepteret i professionel fodbold. Det vil være et stort skridt i den rigtige retning af mere generel respekt for mangfoldighed i vores samfund.
DBU hævder imidlertid, at man ikke vil blande sig i folks seksualitet ved at lave en sådan kampagne, ligesom man heller ikke blander sig i folks religion. Men er det virkelig det, en opfordring til homoseksuelle fodboldspillere om at springe ud gør? Den har vel ikke til formål at blande sig i folks seksualitet - den har vel til formål at proklamere, at man ikke vil tolerere fjendskhed som resultat af homofobi. Præcis som man ikke vil acceptere racisme.
Der er sikkert nogle, der vil argumentere for, at børn ikke skal få smidt en sådan problemstilling i hovedet, men hvorfor? Vi lærer dem at racisme er forkert - hvorfor så ikke også lære dem, at homofobi også er det?
I Holland har fodboldforbundet et mere liberalt syn på problemet, der bliver underbygget af en morsom reklamefilm: http://www.youtube.com/watch?v=MBuRSuFveCA
Ikke overraskende at Holland fremstår som en pioner, hvad angår emnet, og jeg mener bestemt, at det giver stof til eftertanke.
At vende det blinde øje til indikerer netop, at man ikke anerkender, at der er et problem. Naturligvis er der et problem, hvis homoseksuelle drenge, som elsker fodbold, må droppe deres sport, fordi de føler sig uden for. Det er på alle måder en ubehagelig tendens, der ikke hører sig til i et moderne og liberalt samfund. Al forskelsbehandling på mennesker er og skal være totalt uacceptabelt, hvad end det handler om hudfarve, religion, seksualitet, etc.
De homoseksuelle har brug for en helt. De har brug for en, der tør at stå frem og stå ved sin seksualitet. Og hvori består problemet ved at fremme udviklingen? Staten skal naturligvis ikke blande sig i folks seksualitet, men hvad er problemet ved at understrege, at vi støtter op om og accepterer alle uanset hudfarve eller seksualitet? Homofobi er minoritetshad på samme niveau som at være antimuslim. Det er frygt for det, der ikke ligner en selv. Det er ignorance og urimelighed, der bygger på en indre frygt for noget uhåndgribeligt, der ikke er farligt.
Hav en god weekend
Anders

Kommentarer (62)
Morten Ankerdal | 23 november 2012
Ikke overraskende er jeg meget enig, Anders. Det vil klæde os i Danmark at være forgangsmænd i en sag som denne. Det skærer i mine ører, når man skal høre, at der er spillere i den danske Superliga, der ikke tør komme frem med deres seksualitet. DBU misforstår sin rolle, når organisationen argumenterer med, at den ikke vil blande sig. DBU må gerne vise rummelighed. Homoseksualitet er et tabu. I særdeleshed i sport. Jeg forventer ikke storstilede kampagner, men en stillingtagen og tilkendegivelse der viser, at DBU gerne bidrager til større rummelighed og mangfoldighed i sportens verden.
tak for dit indlæg.Altid en fornøjelse.
Mvh Morten Ankerdal
Svenning Jensen | 23 november 2012
Glimrende indlæg Anders. Du er en målmand i verdensklasse, og dit menneskelige format ligger i samme kategori !
Jesper | 23 november 2012
Tak!
Bo Andersen | 23 november 2012
Stor, stor respekt!
Martin Rasmussen | 23 november 2012
Respekt!
Bjørn Standal | 23 november 2012
RESPEKT
Homotropolis | 23 november 2012
Et fantastisk og super vigtigt indlæg. Tak, Anders, du rammer hovedet på sømmet.
Bedste hilsner fra
Homotropolis Crew
www.homotropolis.com
Casper Riecke | 23 november 2012
Hørt! :)
Joachim Steenstrup | 23 november 2012
Vel talt!
Anja Malmgaard | 23 november 2012
Der blev jeg lige fan af dig. Hvor er det bare stort af dig at udtale sig om emnet, og er sikker på at det er din kæreste der har påvirket dig i den åbne og positive retning.. Jeg har vovet skindet og lagt din blog ind på en fodboldklub´s fanside, jeg er meget spændt, men også nervøs for den reaktion den vil få. Men der skal bare åbnes op for det tabulagte emne, og synes at din blog er, ja som en anden skriver, rammer hovedet på sømmet.. :)
Anders Latter | 23 november 2012
Rigtig god blog Anders! dejligt at du har lagt tanke bag ordene! Men jeg tror nu at i alle lande på trods af kampagner, vil der være psykisk terror at erklærede bøsser uanset hvor mange år vi kommer frem! Nogle mennesker kommer aldrig til at lære at rumme andre menneskers forskelligheder! Desværre!
Rasmus Byskov | 23 november 2012
Du for sej!!! Respekt.
eveline from holland | 23 november 2012
Cannot read danish, but got the point respect dutch footballascotiation is trying to promoot that gay is not queer succes
Søren Ørsted Pedersen | 23 november 2012
Respekt, Lindegaard! Du er sgu for sej, at du tør tage det her emne op og minde alle om, at vi lever i 2012 og ikke i middelalderen.
Heine Jørgensen | 23 november 2012
Enig - og stor respekt for at berøre et tabu-belagt tema!
Anders Larsen | 23 november 2012
Ha ha ha... Som bosiddende, fodboldelskende, bøsse i Holland kan jeg fortælle dig at synet på bøsser i fodbold hernede er langt fra liberalt!!!
Ole Hassager | 23 november 2012
Hej Anders
Flot indlæg om et tabubelagt emne.- Respekt for dig og dine holdninger som jeg i øvrigt er meget enig i.
Per Bilstrup | 23 november 2012
Sådan Lindegaard!!!! det at du offentligt tager del i denne debat som mange - herunder særligt DBU - forsøger at tie ihjel gør en afgørende forskel for vores arbejde i Pan Fodbold men også for homoseksuelle idrætsudøvere som helhed.
Godt gået!
AIDS-Fondet | 23 november 2012
Fra AIDS-Fondet lyder også et tak for denne blog.
VI arbejder med hiv og med sundhed generelt for mænd, der har sex med mænd. Ud over de helt menneskeretslige og medmenneskelige grunde til at bekæmpe homofobi i sportsverdenen, så viser data, at der i Danmark er kæmpe ulighed i den helt basale trivsel og sundhed for mennesker med en minoritetsseksualitet.
Det er fx flerdobbelt overrepræsentation på selvmordsforsøg og selvmord - og en stor generel overdødelighed blandt både lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner sammenlignet med den generelle befolkning. Ikke overraskende kan det spores tilbage til oplevelser af ensomhed, udgrænsning og udelukkelse fra sociale fællesskaber.
Så det er helt centralt og livsvigtigt, at de positive fællesskaber, som sporten skaber også kan rumme mennesker med forskellige seksualiteter og med forskellige kønsidentiteter.
Det er ikke kun berigende for samfundet, at organisationer og foreninger får udbredt sporten til glæde og gavn for alle – det er decideret livsvigtigt for mange at kunne deltage i fællesskaber på tværs af minoritetstilhørsforhold.
Så tak til dig, Anders Lindegaard, for dette indlæg i kampen mod homofobi både i klubben, på banen og på lægterne!
Kærlig hilsen AIDS-Fondet
Majbritt Darling | 23 november 2012
Af hjertet tak - for at jeg selv fik skrællet en fordom af. Var indtil nu da mest overbevist om fodboldentutiasters ignorance.. Måske du er isbryder - i så fald er vi mange der er med dig. Thumbs up til dig!
Kim Nielsen | 23 november 2012
Huha. Der røg lige en af mine egne fordomme. Troede ikke om at fodboldspillere på højt plan bekymrede sig om ret meget andet end bolde og placeringer på banen og tabellen. Godt gået Anders - du har lige fået en ekstra tilhænger, både til dig selv på landsholdet og i Manchester.
Michala Born | 23 november 2012
Tak Anders, det er det helt rigtige oplæg til en god bold ;-)
Jens Møller | 23 november 2012
Jeg kan slet ikke få armene ned. TAK ANDERS !
martin jacobsen | 23 november 2012
Tak Anders. Inden for meidieverden og politik er der gennem de sidste par årtier været en udvikling. det er "lovligt" at være homo. Sportsverdenen er laaaangt bagud. Du fremmer en god sag. En god sag for os som selv har fravalgt sport pga. manglende åbenhed.
Hakim Jonas Ghoula | 23 november 2012
Hej Anders,
super fint budskab. Kommer nok til at citere dig en del i fremtiden:
"Homofobi er minoritetshad på samme niveau som at være antimuslim."
Kunne ikke være mere enig. Venter på den dag nogen skriver:
"At være antimuslim er minoritetshad på samme niveau som Homofobi"
Mvh Hakim
Daniel Sand | 23 november 2012
Rigtigt gode og vigtige pointer. Godt skrevet!
Thomas Petersen | 23 november 2012
Tak! -dernæst stor respekt til dig. Det er et modigt træk af dig at skrive denne blog. Du sætter dig i en situation, der med den kultur du beskriver der er i fodboldverdenen, ret sandsynligt vil blive skydeskive for rygter om din egen seksualitet og smædekampagner fra især modstanderholds fans. Så STOR respekt at du stiller dig foran i en kamp de ret beset kunne holde dig fra. Du er en engel!
Kim Black | 23 november 2012
Hej Anders
Det er et fantastisk indlæg du her er kommet med og som heldigvis også er nået til forsiderne på en del netaviser.
Vi kan ikke som samfund blive ved med at acceptere at sportens verden er 40-50 år bagud i sin opfattelse af homoseksuelle. Stor ros til dig.
Mvh Kim Black
Sole Fabruar | 23 november 2012
Fantastisk blog Anders! Vi er så håbløst bagud på den front og det giver ingen mening at der ikke er nogen (læs DBU) der tager ansvar.
Vi i Pan Fodbold har tidligere spillet en opvisningskamp på Odense Stadion mod et hold bestående af socialt udsatte, og jeg synes personligt at vi kunne gøre endnu mere for at sætte fokus på fodbold og homoseksualitet.
Vi er et fodboldhold for homoseksuelle (og homosympatisører) og hvis nogen højereståendes klubfolk læser med, vil vi meget gerne spille opvisningskampe evt før en Superligakamp for at sætte fokus på problemet.
Jeg kan kontaktes på: http://www.denfalske9er.blogspot.com
Copenhagen Pride | 23 november 2012
Kære Anders
Mange tak for ordene og for at sætte fokus på et stort problem ! - lige pludselig blev vi fodboldfans.
God weekend.
Venlig hilsen
Copenhagen Pride
Theresa Kjær | 23 november 2012
GODT SKREVET
jeg sidder netop nu og ser en debat med fodboldfans hvor de bruger ord som homo og bøse som skældsord:/
lad os udrydde fordomme
John Henriksen | 23 november 2012
Hej Anders
Flot og modigt indlæg og rigtig godt skrevet. TAK
Lars Bundsgaard | 23 november 2012
Takk Anders!
Brian | 23 november 2012
Respect from Canada. The world would be a far better place if more people were less squeamish about basic human sexuality.
Ole Ziegler | 23 november 2012
Hej Anders
Det er både begavet,modigt og tiltrængt at nogen tager bladet fra munden. Og at det er en respekteret fodboldspiller som dig, kan helt sikkert være med til at bryde isen i en alt for primitiv fankultur.
Som fotograf har jeg også mødt en del farvestrålende mennesker som er homosexuelle og det har ofte været sjovt og underholdende at arbejde, hygge eller feste sammen, men også tydeligt at de ofte har været fustreret pga den måde de bliver betragtet af mange alm. menneskers snævre syn på dem. Derfor syntes jeg det er flot og modigt af dig og jeg vil gerne bakke op om emnet og være med til at vi som samfund og fans udvikler os i en mere harmonisk og moderne retning. Så må tiden vise hvornår DBU, Uefa og Fifa vil udvikle sig.
Christian | 23 november 2012
Super velformuleret! Og helt rigtigt.
Johnny Henriksen | 23 november 2012
Endelig en top-idræsudøver, der har andet i hovedet end smarte biler og computerspil og som taler om andet end almindeligheder. Super velformuleret indlæg, stærke sympatiske holdninger og så må en gooner jo leve med, at de kom fra fjendeland gg
Daniel Sverige | 23 november 2012
Respekt!
Andreas Swede | 23 november 2012
Respekt! Love ya, man!
Carsten Friis Overby - Bestyrelsesmedlem i Pan Idræt | 23 november 2012
Som medlem af bestyrelsen i Pan idræt siger jeg tak for dit blogindlæg. Pan Idræt er en stor flerstrenget idrætsforening i København, fortrinsvist for homoseksuelle – men vi er en tolerant forening og er åbne overfor medlemmer af heteroseksuel observans.
Din analyse af problemet med homofobi i fodbolden er ”spot on”. Fodboldkulturen, især den der hersker på lægterne, iscenesætter ofte sig selv som en brovtende machokultur hvor der ikke er meget albuerum for tolerante holdninger. Når man som fan eller spiller træder ind i den kultur, bliver man frivilligt eller ufrivilligt en del af en homofobisk kontekst.
En af vores afdelinger i Pan Idræt er netop en fodboldafdeling. For det meste oplever de at det er en fornøjelse at deltage i fodboldturneringer. Men af og til sker det at der er spillere på modstanderhold som kommer med upassende og nedsættende tilråb. Det kan disse spillere tillade sig fordi de deltager i en fodboldkultur der ser gennem fingre med sådanne ytringer.
Når DBU giver udtryk for at de ikke vil blande sig i folks seksualitet, slipper de behændigt for at forholde sig til homofobien i fodboldkulturen. Om DBU ønsker det eller ej, er de derved med til at legalisere og cementere at fodboldarenaen er et fristed for upassende og nedsættende tilråb. Lige så opløftende som det er, når du eller andre fodboldspillere løfter denne dagsorden, lige så forstemmende er det at DBU ikke tager en aktiv rolle i at bekæmpe homofobi - sådan som vi f.eks. ser det i Holland.
Som bestyrelsesmedlem i Pan Idræt, den største forening for homoseksuelle i Danmark, sender jeg via denne blog en hilsen til DBU: kom ind i kampen! Endnu en gang, tak til dig Anders Lindegaard for at du melder ud med en klar holdning til dette!!
Med venlig hilsen Carsten Friis Overby, Pan Idræts bestyrelse
Jens Jengx Christiansen | 23 november 2012
Så kom vi igang - fedt, Anders! Lad os ikke nøjes med at tale om rummeligheden i idrætten, men rent faktuelt GØRE noget ved den...SAMMEN!
Anders | 23 november 2012
Stor respekt för dig!
Tobias Ø | 23 november 2012
Well reasoned, well put, well done.
Emre Güngör | 23 november 2012
Hej Anders,
Jag var i Istanbul och såg matchen under tisdagen. Du gjorde en bra match, det var inte lätt att hejja på United bland 55000 turkar, när man dessutom själv kommer från Turkiet!
Tage Jensen | 23 november 2012
Flot indspark, Anders.
Det er mig en gåde, at folk i debatter fortsat kan skrive, at homoseksualitet er noget man selv vælger. Kære Hetero'er: Spørg lige jer selv en gang, om jeres seksualitet er noget i valgte. Hvordan gjorde i? Gik i til lægen og fik en seksualitet? Eller er det noget, som i købte på apoteket, eller hvordan bar i jer ad?? Ifølge videnskaben er éns seksualitet noget, der er programmeret i éns gener, og som vækkes til live når hormonerne begynder at rase i kroppen på én i puberteten. Og man kan hverken vælge til eller fra.
Og til de, som synes seksualiteten er en privat sag. Gid det var så vel. Forestil jer en kendt fodboldspiller, som spiller i en stor klub et eller andet sted i Europa og også spiller på landsholdet, om han føler at han kan gå på en bøssebar for at finde sig en kæreste, og tro at det ikke bliver opdaget. Og et sladderblad som Se og Hør ville elske at sætte det på forsiden for at sælge lidt flere af deres sladderblade. Derfor kommer disse "stakler" til at leve et liv i forløjethed uden den ømhed og kærlighed, som er så vigtig for et godt liv. Ingen at komme hjem til efter en hård træningsdag. Ingen at holde om og vise sin kærlighed.
Det er derfor, det er så vigtigt at nogen tager bladet fra munden og får gjort op med denne forfærdelige homofobi.
Og DBU viser rigtig, hvor oldnordisk en organisation, de er.
Respekt for nogen som dig, Anders, som tør at gå imod strømmen.
Casper Bro | 24 november 2012
Godt indlægt. rigtig godt sat op i pointer, referencer og underholdning i form af linket.
Jeg er enigi mange af dine holdninger til homoseksualitet og seksisme generelt. jeg har dog nogle andre anskuelser på selve problematikken.
Jeg ser nemlig ingen grund til at de homoseksuelle skal stå frem i pressen og proklamerer deres seksualitet, da jeg lige netop ikke synes at ens seksualitet rager nogen.
Jeg er dog sikker på, at der er en del homoseksuelle, på de forskellige divisonshold. I de tilfælde, er tror jeg at holdkammerater godt er bevidste om det og anerkender det fuldt ud.
Derudover må jeg tilstå at hvis man som homoseksuel fodboldspiller, ikke tør stå frem med sin seksualitet i frygt for at blive hånet af idiotiske modstander fans, så er det heller ikke særlig meget, man er villig til at kæmpe for sin ret til at blive anderkendt som minoritet. Og det skal først og fremmest være minoriteten selv der går forrest i kampen om anerkendelse.
Derfor kunne jeg også sagtens have været foruden de sidste 4 linjer, som efter min mening blev for meget belærende.
ellers tak for indlæget
Casper Bro
Fan af: FCK, HSV og Tottenham
1989
Tim Simonsen | 24 november 2012
Den åbenhed og det menneskesyn du repræsenterer kunne DBU og andre idrætsforbund lære meget af. Stor respekt og thumps up!!
Daniel Klaar, Sveriges Radio | 24 november 2012
Hej!
Ditt blogginlägg har fått en del uppmärksamhet i Sverige. Vi på P3Nyheter i Sveriges Radio har nyligen rapporterat om följande händelse:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5349278
Vi kommer fortsätta rapportera om idrottens syn på homosexualitet. Jag skulle därför vilja göra en intervju med dig.
Kontakta mig gärna på mail-adressen.
Med vänliga hälsningar
Daniel Klaar, producent på P3Nyheter Sverige
Uffe Elbæk | 24 november 2012
Kære Anders - som sportens minister er jeg af gode grunde meget glad for dine synspunkter, her i denne blog. Det er godt, at netop en person som du går forrest i denne helt nødvendige debat. Du skal vide, at jeg tidligere på året netop havde et møde med blandt andet repræsentanter for spillerforeningen, DBU og Pan Fodbold, hvor vi blandt andet kom omkring de problemstillinger og dilemmaer du her rejser. Du skal også vide, at kampen mod homofobi bliver en del af det mangfoldighedsudspil jeg vil komme med inden for de næste par måneder (vi er netop gået i gang med at udarbejde det). Så kæmpe tak fra mig til dig. Kh Uffe
kasper.winther | 24 november 2012
du har fået en fan mere :-) og jeg synes det er flot at du tør at stå frem med dig positive holdning om homoseksuelle i fodbold og jeg er glad for at der er personer som dig , der tør at kæmpe imod de negative holdninger , normer og klicheer der desværre florer i fodbold universet og i sport generealt , så et stort tak til dig og held og lykke frem over mvh.kasper
Jens Guldbæk | 24 november 2012
Tak for et dejligt og betydningsfuldt indlæg om diskriminering med baggrund i seksualitet.
Jeg håber inderligt, at dit indlæg kan være med til at overflødiggøre lignedne itimiderende seksuelle diskusioner i en nær fremtid.
Forestil jer, alle jer med en accepteret seksualitet, og alle dens små hemmeligheder. Forestil jer at det ikke er alle jeres små seksuelle hemmeligheder, der er jeres udfordring for et helt liv. Nej, forestil jer at det jeres grundlæggende seksualitet, der er hemmeligheden og jeres udfordring for det hele liv.
Forestil dig, at dit eget selv er til diskussion blandt andre, bare fordi du ikke er accepteret som den du er. Forestil dig at den første og lette løsning er at skjule hvem du er, leve som en anden end dig selv. Og at den anden og svære løsning er, at vise hvem du er og samtidig modtage omverdenens konsekvenser, bare for at kunne være dig selv. Forestil dig angsten i det uigenkaldelige valg.
Det er mit inderlige håb at din blok, Anders, bliver et skridt på vejen til at vi alle indser hvor uværdig og nedlande diskussionen er i sig selv. Det er en diskussion, der burde høre en fjern diskriminerende fortid til. Selv om jeg jo godt ved det ikke engang er let bare at være rødhåret.
Kim J.Mortensen | 25 november 2012
Hej Anders.
Jeg er en "gammel"mand som er blevet en mega fan af dig(er ellers "Synder"Jyske mand)jeg har den dybeste respekt for dig og dine ord i brevet.Jeg håber inderligt at du har rystet gang i den i fodboldverdenen. Er også meget,glædeligt overrasket over alle de positive tilkendegivelser der er kommet på dit udlæg og håber det vil give bare lidt mod til de fodboldspillere der måtte føle sig "ramt"
De bedste ønsker til dig og din kone.
Kjælig hilsen Kim ;o)
jørgen bang | 26 november 2012
godt, anders! kh jørgen
Frank Hemmingsen | 26 november 2012
Hej Anders
Lad mig stille op i køen af de flotte og fortjente rosende ord du har fået for denne for mig overraskende velbegavede artikel (så meget for mine fordomme). Ord er et godt og effektivt middel mod mange ting, men handling er oftest det bedste. Det betyder ikke at vi ikke skal sætte ord på hvad vi opfatter som problemer men vi skal også huske at sætte handling bag.
Vi skal starte med at ændre visse af vores (og vore børns) sports formuleringer og det er ikke for at være politisk korrekt og at jeg mener at man ikke må sige "Jødekager" etc. etc. MEN vi skal stoppe med at bruge bøsse som et skældsord og hæfte det på udtryk som indikerer en mangel på kvalitet, præcision/styrke etc. Udrykket "bøsse aflevering", "bøsseslag" i tennis osv. er en grov, uhensigtsmæssig og i øvrigt forkert generalisering.
Jeg har ved nogle få lejligheder kommenteret på sådanne og sagt " nu har jeg altså spillet mod med flere bøsser og de har slået hårdere end dig" (tennis). Det er i de små, ubetænksomme og ofte utilsigtede sårende kommentarer meget af "normaliteten" og af mystificeringen ligger begravet. Jeg ved ikke hvad der ligger i vores kultur ministers tiltag men det er sikkert fornuftigt. Hvad DBU angår så har jeg desværre ikke den store tiltro til at de pludselig skulle falde over indsigtsfuld og begavet person inde i det morads af tonstunge og konservative magt mennesker.
Men til en start er det da fint der kommer lidt ord på men vi mangler den store "overraskelse" som kan give medvind i sejlene, historien i al fald i fodbolden taler jo desværre sit eget og tydelige og nedslående sprog.
Rasmus Dixen | 26 november 2012
Du har endnu en ny fan. Sikke en fornoejelse at laese dit indslag og hoere fra en celebrity some ikke er bange for a udtrykke sig oftentligt. Det er paa den here maade de virkelige aendringer i vores samfund sker
Mathies Jensne | 27 november 2012
Hej Anders
Det gør ondt langt ind i mit ræve røde Liverpool hjerte at sige dette til en united spiller men kæft hvor har du ret. Godt at se debatten blive taget og dine betragtninger er spot on.
Thomas Jakobsen | 27 november 2012
Nu skriver du et flot blog om bøsser, og desværre kun bøsser, ikke ét eneste ord om lesbiske..
Og det er fordi, at også du ser sporten som en "Mandesport"
Der er rigtig mange der tror at det kun er "Mænd" der spiller fodbold.
Der er også piger og kvinder der spiller bold, der er også lesbiske kvinder på mange af fodboldholdene, og det er endda ret åbenlyst i forhold til hos herrene.
Måske problemet er at vi har så mange der ser fodbold som en "Mandesport" - Måske vi bare skulle se det som en sport. Måske alle skulle give plads til begge køn i sporten. Evt give plads til begge køn i deres blogs?
Den dag fodbold ikke er en "Mandesport" - Så forsvinder de fordomme der følger med omkring sporten.
Derfor synes jeg det er synd at du totalt overser lesbiske i din post. Det må være pga selvsamme fordomme :)
Mvh
Thomas
AlonK | 29 november 2012
Bravo! Equal rights for all.
A
Adam Yamin | 29 november 2012
Much respect for a man who can honestly speak about a problem, that a number of narrow-minded people who are unable to adapt to the reality that there are others who are different from themselves.
Being straight is not the benchmark for defining what normality is--no two straight persons are the same. Each human is unique. BUT, love is familiar to everyone.
Wishing you the best, Anders.
With love and respect from the USA,
Adam
Vassan Aruljothi | 29 november 2012
Hi Andres,
I can't read Danish, but I am sure everyone else is complementing you on the piece you wrote.
I thank you for writing in support of such sensitive issue in a very brave manner.
I have an uncle who is an amazing person but due to the society's pressure and outlook, he has to live a sad live behind doors and put a happy face for others everyday.
I hope your article will open many eyes.
Andre | 30 november 2012
Whole article of Anders
Theis | 19 december 2012
Det er rørende, når folk kæmper for en privat sag, men nok desto mere gribende, når folk uden umiddelbar, direkte tilknytning til en sag går i front for at hjælpe andre med deres kamp!
Tak for et godt indlæg og vigtigt opråb!
Theis